15 pentru lista de muzică bună pentru 2015

Anul 2014 a fost un an în care pur și simplu m-am învelit în muzică. Pătură, plapumă sau doar cearceaf, tricou ud pe piele vara sau nisip printre degete, foc în sobă sau brațe-mprejur, am trăit intens niște întâmplări sonore care mi-au făcut din timpul petrecut alături de singurătate și de oameni o fericire împreunată. Lucru frumos de altfel și așa-mi doresc și-n continuare.

Am urmărit ascensiuni și am văzut lucruri foarte importante lansate anul ăsta. Un nou Paolo Nutini, un nou Damien Rice, album Ben Howard și nu în ultimul rând previziunea mea de anul trecut, Hozier, decolând cu putere pe scenele mari ale lumii.

Urmează 2015 și fără să lungesc prea mult vorba am să compun o mică listă de artiști despre care cred eu că o să auzim numai de bine în perioada care urmează. Atât la (posibile în România) concerte cât și viitoare main-act la festivaluri. Nu de alta, dar să nu ziceți că nu v-am zis.

1. BØRNS – Garret BORNS este de departe pentru mine primul pe listă, cu un sound ce aduce a Belle and Sebastian (apropo, album nou în curând). Urmăresc îndeaproape cu urechea ce se întâmplă în lumea lui, o veselie romanțioasă, un sound nu chiar așa de nou, dar foarte extraterestru și poate că așa e și Garett al nostru, un alien simpatic și cu părul lung care a venit să ne împărtășească din iubirea lui electrică:

2. James Bay – tipul cu părul lung și cu pălărie pe care în anii ’90 l-ai pune ca poză de copertă pe caietele de școală generală. Johnny Depp’ish, așa, dar cu o voce ce te face să tremuri tot, mai ales dacă asculți Let It Go de la cap la coadă. Ultimele două EP-uri lansate anunță un album care ne va scoate din minți, iar „Hold Back The River” este tot ce ți-ai dorit ca single de radio.

3. Mikky Ekko – pentru un tip crescut de mic în gospel, sound-ul nu trebuie prea mult explicat. El se simte, cum îmi place mie să zic. Îl știm deja ca feature din piesa Rihannei – Stay. Pe cont propriu, lucrurile stau muuult mai eclectic și mai bine conturate, cu o prestanță live de excepție. După cum urmează:

4. Catfish and The Bottlemen – niște tineri din Țara Galilor care au luat-o întins spre succes cu un indie ce vrea să-i ia prin surprindere pe ai noștri Arctic. Au o piesă care pur și simplu „rupe gura târgului” pe numele ei Kathleen și ei sunt foarte conștienți de asta, pentru că numele ultimului lor EP se numește chiar așa: „Kathleen and The Other Three”.

5. Seinabo Sey – poate e încă o dovadă istorică anul ăsta prin care remix-urile sunt mult mai bine primite de public decât piesele originale. I-a trebuit puțin timp lui Kygo să transforme o piesă genială în ceea ce se numește Younger (Kygo Remix) pe Youtube, dar să nu trecem peste ce e original. Și peste multe alte piese compuse de Seinabo Sey a noastră. Sunt o desfătare pentru papilele auditive.

6. Royal Blood – un tricou purtat de unul din membrii formației Arctic Monkeys e motivul care a propulsat trupa asta de doi oameni pe scenele mari ale festivalurilor, iar la anul nu pot să zic că lucrurile vor sta mai prejos. Un alternative rock ce te scoate din toți demonii și-ți dezvoltă energiile la maximum. Sper din tot sufletul ca la anul să vină și pe la noi sau cât de cât aproape, un live cu așa muzică ne trebuie de ceva timp.

7. Thelma Plum – o frumoasă ce parcă a căzut dintr-o poveste cu nimfe. Dulce amăgire a muzicii australiene, se păstrează bine în cufărul de nestemate pentru la anul. Piesa mea preferată?

8. AURORA – definiția piesei pe care eu o ascult pe repeat de ceva timp este exact ceea ce trebuie, o călătorie sub stele, tolănit cu privirea în sus dintre fire de pajiște sau chiar călătorii într-o caleașcă de galaxii. Propriul tău film SF e făcut platouaș de AURORA. Minunat.

9. Aquilo – de pe EP-ul Human avem una dintre cele mai bântuitoare piese cu același nume. Hai să ne scufundăm în versuri ca si cum ne-am scufunda în apă caldă. Să o lăsăm să ne împresoare cum ne împresoară soarele pe pielea rece lăsată de mare.

10. Låpsley – tocmai ce mi-a fost adusă iar în cap într-un mesaj aranjat frumos pe Facebook. Descrierea? Vai, sună foarte-foarte: „se așază peste tine Lapsley cu sunet și cadență de te lasă-n pat năuc.” Da? Da.

11. Allo Darlin’ – muzică de dimineață care îți răsare în poală ca un mic dejun în pat. Dacă ar răsuna ceaiurile verzi cumva la răsăritul soarelui, exact ca Allo Darlin’ ar fi.

12. Tei Shi – dacă muzica ar purta tocuri și s-ar îndrepta șerpuit și seducător spre tine, pe tine, prin tine, ar fi o electricitate muzicală semnată Tei Shi. Se păstrează.

13. IBEYI – gemenele cu părul cârlionțat și vâlvoi care cântă sincron. De regulă, îți trebuie numai vizualul ăsta pentru a fi interesat. Apoi vine muzica, sacadat și pătrunzător în porții care-ți fac inima să tresalte. Lucru nou de băgat la cap, surorile vor începe să cucerească încet-încet lumea.

14. Josef Salvat – avocatul meu preferat despre care am mai spus pe larg într-un episod din „Muzica bună de luni„. Muzica lui cu buză de iepure se trăiește intens, și aici îl las pe el să vorbească mai mult.

Cumva, nu sunt sigur dacă asta e toată lista, așa că voi mai reveni din când în când pe parcursul acestei postări sau în anul care vine cu mici update-uri pe blog. Se cer și sunt atât de multe opțiuni în muzica bună pe care o ascult eu sau o ascultă fiecare dintre noi încât ți-e foarte greu să excluzi.

Până atunci, însă, Sărbători Fericite, pline de sunete.

15 pentru lista de muzică bună pentru 2015

Lasă un comentariu

