Românii au talent, dar…

Multitudinea de programe e acolo, telecomanda e lângă, dar asta s-a mai spus.

În final, cineva a câştigat „Românii au talent” ediţia I. Controversat sau nu, când mă uit acum pe comentariile care anunţă câştigătorul, nu sunt mândru de ceea ce a ieşit. Nu mă refer la omul care a câştigat, în mod normal hiphop-ul, ca şi rock-ul sau folk-ul, toate genurile de muzică sau nemuzică au comunitatea lor numeroasă care se gândeşte că face un bine omenirii atunci când pune mâna pe telefon şi strigă în gura mare numele celui pe care-l vrea câştigător. Aceia se numesc fani. Unii s-au gândit că o taxă măricică ce-i drept merită să încline balanţa cât de puţin în favoarea alegerii lui. Asta pe de o parte. Pe de altă parte sunt cei care se uită şi nu votează nimic, pentru că e prea scumpă taxa, dar preferă să câştige cel ce a făcut ceva care să atragă. Cam ca o reclamă la detergent mai altfel. Şi pe lângă toate astea, există şi oameni care şi-au pierdut banii pe taxa aia, şi alţii care stau la televizor, nu votează nimic, şi sunt revoltaţi tot timpul. E o manevră psihologică într-o cană cu apă? Nu, e ceva logic şi de demult.

Nu sunt mândru de ceea ce a ieşit. Adrian Tuţu e un om. Faptul că cineva a pus mâna pe telefon şi a hotărât ca el să câştige nu e în detrimentul nimănui. În detrimentul nostru sunt altfel de reclame, reclamele la McDonalds şi la Coca Cola, probabil în viitor şi Starbucks. Pentru ăia chiar plăteşti şi nu ţi se întâmplă nimic bun. În detrimentul nostru sunt hotărâri şi clauze care-ţi iau casa de sub picioare sau asfaltul de sub roţi. Nu faptul că a câştigat un om o emisiune la televizor, fie el şi sărac, orfan, probabil şi agramat atunci când se emoţionează sau nu, dar scrie nişte versuri care prima dată ţi-au mers la inimă şi care „are acum de o gumă şi de o îngheţată”. „Mulţi au părinţi morţi, numai el are talent în România?”

Citesc comentariile care spun că omul ăla nu merita să câştige, şi de aici se răvăşeşte o singură concluzie. Românii au talent să urască fără milă atunci când sunt puşi în faţa unui clasament. Nu de oriunde, nu din stradă, nu din câmp, nu din focul armelor, pe astea le-au mai trăit şi au văzut că nu le e bine. Din scara blocului, în timp ce câinele lor face pipi lângă un copac, din vârful patului, în timp ce o briză cu aromă de cartofi prăjiţi cu ceafă de porc îi trece pe la nas. Revoluţia la păturică naşte monştri, iar lucrul cel mai încântător, prin faptul că lumea se revoltă în halul ăsta, e că alimentează ceva ce nu alimentează de fapt nimic, dar e o trăsătură distinctă.

Nimeni nu ar fi câştigat, dacă ar fi fost după noi. Nici Tuţu, nici Medeea, nici Iustin Ianău, nici Ballance, nici Florescu cu mingea sau aia mică sau ăla mic cu beatbox. Ei sunt acolo în finală de zici că-s aşezaţi, iar totul e de fapt în zadar. De-ar fi câştigat alţii decât ei, nouă nu ne-ar fi fost milă. Unii oameni care îşi aruncă televizorul pe geam, chiar şi psihotic, există, iar prin gestul ăsta ne-am omorât de fapt fiecare risipă de sentiment. Nu mai gândim decât într-o singură direcţie, sperând ca gestul nostru de la cald, de sub pătură, să schimbe istoria, aşa cum tot de la cald ne-am bătut şi cu turcii în Age Of Empires şi i-am mucificat de le-au fluturat turbanele pe ei de frică. Noi vrem să fim de fapt ţara aia care e bogată, are oameni deosebit de frumoşi care merită orice câştig, să fim educaţi, deştepţi şi să nu ne îmbătăm uşor, dar singurul lucru pe care-l facem e să sesizăm, şi mai multe nu. Chiar şi lucrurile care ne ajută, noi le sesizăm, pentru că aşa e trendul.

Lucrurile nu s-au pus cap la cap deloc, dar asta nu mă îndeamnă nici pe mine să nu mă sesizez:

Faptul că Adrian Tuţu a trecut de preselecţie e un motiv de laudă, faptul că a ajuns în semifinală e alt motiv de preamărire, dar mai ales faptul că a câştigat… e revoltător. Iar asta, într-o zi de marţi, după Paşte… ne ocupă tot timpul. În timpul ăsta, un alt român are talent la Britain’s Got Talent, dar acolo lucrurile stau altfel dacă ar fi să câştige.

Românii au talent, dar…

7 gânduri despre &8222;Românii au talent, dar…&8221;

    1. Eu nu cred că a pregătit el faza aia cu tricoloarele, aia e scenografie gândită „subtil” de Pro. Plus că voturile deciseseră de mai demult situaţia, aşa am impresia.

  1. m-am uitat la finalişti. am ţinut cu the little beatbox şi cu sopranul. ăia s-au ţinut, cât au fost lăsaţi de protv, de titlul spectacolului. şi asta la un nivel clar muncit.

    după mine, sunt oameni care nu aveau ce căuta în finală, şi nici măcar în fazele superioare. şi aici numărăm perechea învârtitoare, rapperul câştigător şi tipul ăla care cânta ceeeeva mai bine ca la karaoke.

    dar asta nu-nseamnă că mă revolt. mă lasă rece toată socoteala protv-ului că „gata, am descoperit talentele, noi le luăm şi le ţinem, le promovăm şi le tatuăm „mediapro” în frunte, nu-i nevoie să şi câştige concursul şi banii. ia uite la băieţaşul ăsta, orfan, săracul. şi e mijlocul paştelui. şi are versuri cu „sunt mândru că sunt român” şi „mulţumesc lui dumnezeu”, ce să vrei mai mult. angajăm nişte costume populare, o armată de gagici care să defileze coregrafic cu 700 de steaguri şi ne-am scos.”

    bat pariu că, peste câţiva ani, the little beatbox şi sopranul au să aibă o carieră (sau măcar un început promiţător) fix pe chestiile astea, iar rapperul are să decidă că e cazul să mai participe la o ediţie de „românii au talent”.

    1. Unii însă au luat asta prea personal, am văzut, de parcă ei au pierdut la loterie sau ceva. Sau probabil chiar ei sunt. Şi eu am ţinut cu ăla micu’ cu beatboxu’, după ce l-am văzut şi pe el şi pe Robo în exerciţiul (aşa s-o spune?) din finală, mă gândeam „Uite mă cum ne-a redus pe toţi la zero!”. Şi mă gândeam cum că la câtă mediatizare are Iustin Ianău, ăsta micu’ o să piardă chiar şi dacă închidea vreo douăj de dubFX în microfonu’ ăla. Lucrurile nu au fost aşa, nici măcar la Iustin Ianău nu a pierdut, dar asta nu motivează repulsia în masă, urâtă ce-i drept, şi din partea multor oameni de bine de prin online, care l-au desfiinţat pe săracul om, chiar dacă el nu are nici o vină că e un altfel de mijloc de promovare. Oricum, nu el a semnat contractul, dacă e aşa.

      1. Da, şi chiar a zis că vrea să se ducă. Să ne bucurăm pentru el, sau dacă nu, să spunem că nu merita să câştige, pentru că oricum are cereri din străinătate.

  2. Raluca zice:

    Si eu m-am uitat. M-a prins de la semifinale. Ieri am votat cu 2 dintre finalisti – niciunul dintre ei nu a fost castigatorul. Si da, si eu m-am simtit un pic revoltata, dar nu intr-atat incat sa ii desconsider munca si, mai ales, rezultatul ei. Eu nu am rezonat cu ce a transmis Adrian Tutu, am reactionat la alti stimuli. Dar cred ca a fost o chestie de majoritate, iar majoritatea celor care au si votat, nu doar au comentat, a decis ca el e cel mai reprezentativ in momentul asta pentru ei.

Lasă un comentariu

