7 nunti, 3 inmormantari si un botez

La tara aveam asa:

1. Sat

2. Vecini

3. Bodega

4. Cantareti (din voce, acordeon, si saxofonist)

5. Bocitoare

Toate unite intr-o zi de sarbatoare (cu o singura exceptie), se numea ca erau nunti, botezuri, inmormantari, cu deosebirile ca la nunta aveam doi vecini imbracati monocolor, la botez inca un vecin in plus, iar la inmormantari erau toti vecinii, dar nu veneau cantaretii. Ramanea bocitoarea. Care pe un drum international spre un vecin in minus, urla de-ti luai campii cu tot cu ultrasunete si magnete si toate cele. Plus bani pe jos pe care noi copiii ii adunam cu grija si ne bateam pe ei cu folos. Gume Turbo si „Actsion Mean”.

La nunta se ridica praful, la botezuri la fel. La inmormantari se punea praful in groapa. Mi se pare ceva logic. Praf suntem, in colb ne ducem. Toata lumea se inchina, la toate cele trei activitati satesti, ca e cucernica si credincioasa.

La toate trei activitatile se barfeste. Acum probabil se vorbeste despre motociclete si cine-a mai venit din Italia, de la „negru”, cu cate un Ferrari rosu si-o undita de gagici. Atunci cand eram eu mic se vorbea despre Aurora si varu meu Costel si cat de frumosi erau impreuna, despre buruiana lasata de „neghiobu’ si nimiernicu’ de Tarzaman” pe mormantul nevesti-sii, ca „nici o grija-n vieata n-are, dihania!” sau despre hainutele venite de la Bucuresti pentru noul Chirica.

La toate trei activitatile lumea se gateste cu hainele de duminica. Vazuti de sus, toti sunt niste pietricele colorate. De doua ori vesele si harnice, venind din toate partile satului cu cate vreo pomana si odata incete si triste cu cate vreo bucata de coliva in maini. Mie intotdeauna imi dadeau partea cu visina (n-am mancat niciodata cu cireasa, daca stau bine sa ma gandesc)…

Si normal, pamant. Pentru ca la tara suntem si un subiect e intotdeauna fara noima daca nu e cu pamant. Bucata de 30 de hectare a lui bunicu’, invidia pentru cei 10 ari ai lui bunica, mostenita de la mama ei si umpluta cu vita de vie din care iese cel mai bun vin. Si multe alte cultivari si cultivarele.

Si cam atat. Eu eram un copil care le vedea pe toate si le insira acum aici. 7 nunti, 3 inmormantari si un botez la activ. Mai multe decat verii mei, pentru ca eu am stat mai mult la tara decat ei. Asta fiind intrecere si experienta. Probabil m-au batut, de cand n-am mai fost la tara, dar nu ma intereseaza.

Hramurile si Sanzienele, unde veneau 10 Prajini si dealul ala mare, Vlamnic, din fata casei arata ca un mare nor de praf, nu se pun. Acolo era chiar tot satu’, si inviau pana si mortii de miros de apa de colonie, ghete facute cu crema de ghete de-aia buna, buze de fete, smiorcait de copii si mazarichi de oaie pe sosea.

7 nunti, 3 inmormantari si un botez

Lasă un comentariu

